Roots Film Festival viert jonge Haagse makers

Licht uit, spot aan. Het Roots Film Festival zet jonge Haagse makers in de schijnwerpers met films die raken, verrassen en inspireren.

Door

Achtentwintig films, variërend van een paar minuten tot ruim een halfuur, documentaires en fictie, poëtische en experimenteel, en soms in hybride vormen: de selectie van het Roots Film Festival toont een kleurrijk palet. Het jaarlijkse evenement, dat wordt georganiseerd door Filmhuis Den Haag, staat in het teken van Haagse makers. Na afloop van de vertoning staat dan ook regelmatig de maker klaar om vragen vanuit het publiek te beantwoorden. “Het minifestival viert echt lokale cinema,” vertelt programmeur Thomas Foster.

Op vrijdag 13 december opent wethouder Saskia Bruines (D66, cultuur) het festival en zijn er ook twee masterclasses te volgen; zaterdag zullen de meeste films te zien zijn. Dan worden de films onderverdeeld in tien tijdsblokken, elk met een eigen thema, zoals ‘Family Ties’, ‘Human Nature’ of ‘Shifting Realities’. Bij deze zevende editie van het festival reikt een professionele jury op zaterdag drie prijzen uit tijdens een feestelijke awardceremonie. Bezoekers hebben een stem door per blok hun favoriete film te kiezen. De uitslag daarvan bepaalt uiteindelijk de publieksprijs. Daarnaast cureert Movies that Matter, het maandelijkse filmfestival met de focus op mensenrechten, twee films.

Teek

De deelnemers zijn vooral jonge makers, vaak van een kunstopleiding of filmschool, maar ook autodidacten. Foster, die alle films minimaal twee keer bekeek, is enthousiast over de inzendingen van dit jaar. ‘The blind point’ van Dario di Paolantonio gaat over het perspectief van de teek. “Mega-interessant qua vorm en lef. En aan het einde van de rit zit een super-poëtische twist.” Ook van de minidocumentaire ‘How to make a documentary about how to start a band’ werd de programmeur enthousiast. “Een eerlijke documentaire, gemaakt door drie personen met een diep ontzag voor de wereld van een band.”

 

Je kunt elkaar niet gelukkig maken, maar je kunt wel van elkaar houden
Regisseur Meryem Çifteci

 

Ook Meryem Çifteci (23) neemt deel aan het Roots Film Festival. De regisseur en scenarioschrijfster verhuisde vijf jaar geleden met haar ouders naar Den Haag. Ze studeerde dit jaar af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met haar fictiefilm ‘Niemand thuis’, een dramatische coming-of-age-film over de band tussen een dochter en haar depressieve vader. In de laatste weekendtrip naar Texel wordt de complexiteit van hun relatie duidelijk en leert de dochter dat ‘loslaten soms een betere vorm van liefhebben is dan iemand gelukkig willen maken’, aldus Çifteci. Het is een intieme en sfeervolle film, waarin de natuur een grote rol speelt.

Inspiratie haalde de filmmaakster uit haar eigen leven. Haar vader worstelde vroeger met depressies en dat beïnvloedde ook haar relaties met dierbaren. Bijzonder is dat haar vader, Ali Çifteci, in de film zelf de rol van de vader vertolkt. “Ik koos hem niet om die reden, hij is gewoon een heel goede acteur,” lacht Çifteci. “Vanaf moment één hebben we het professioneel aangepakt: hij was de acteur en ik de regisseur. Hij bracht licht, plezier en een lach op de set. Het was geweldig om samen te doen.”

Herkenning

Çifteci’s film won al twee prijzen: de Topkapi Filmprijs voor beste afstudeerfilm en de Fictie Wildcard 2024. Maar een award bij het Roots Film Festival zou ‘natuurlijk altijd leuk zijn’, zegt ze. Bovenal hoopt ze dat mensen herkenning voelen als ze de film zien. Iedereen trekt volgens de filmmaakster andere lessen uit de film, of raakt onverwacht ontroerd door bepaalde delen. “De boodschap van de film is voor mij: je kunt elkaar niet gelukkig maken, maar je kunt wel van elkaar houden. Het is liefdevol tragisch.”

Roots Film Festival, vrijdag 13 en zaterdag 14 december, Filmhuis Den Haag. Meer informatie: www.filmhuisdenhaag.nl

Standaardportret
Bekijk meer van