Sprankelende Zauberflöte met jonge zangers
Jeugdige energie en klasse spatten af van het jongste project van The Dutch National Opera Academy: ‘Die Zauberflöte’ van Mozart. Recensie.
De opera ging dinsdagavond in première in een uitverkochte conservatoriumzaal van Amare. Hij is op 8 en 9 juli nog te zien. De door het Koninklijk Conservatorium en het Amsterdams Conservatorium gevormde Academy koos voor een geactualiseerde versie van het chaotische verhaal dat in deze volksopera wordt verteld. De tempel van de priester Zarastro is hier een soort RIVM, waar onderzoek naar virussen wordt gedaan. De beproeving die de hoofdpersonen moeten ondergaan is in naam nog wel gerelateerd aan de cultus van Isis en Osiris, maar lijkt meer op een quarantaine of zelfs coronabesmetting. Het is een ietwat geforceerd concept van regisseur Gabriele Rech.
Veel te genieten
Dat gezegd zijnde, valt er ontzettend veel te genieten in deze productie en dat komt vooral door de kwaliteit en inzet van de zangers en van dirigent Patrick Lange, die een uitstekend spelend ensemble uit het Residentie Orkest leidt. Theodor Uggla, die de rol van Tamino vertolkt, beschikt over een heerlijke lyrische tenorstem. Meteen al in het begin geeft hij zijn visitekaartje af met ‘Dies Bildnis ist bezaubernd schön’, een van de mooiste tenoraria’s ooit geschreven. Zijn tegenspeelster Maria Koroleva zet een dramatische Pamina neer.
Maar de ster van het geheel is toch Michael Karski als Papageno. Niet alleen is hij muzikaal bijzonder op dreef, ook acterend steelt hij de show, door het clowneske van zijn rol stevig aan te zetten. Nu eens zit hij tussen het publiek te zingen, dan weer ligt hij onder een tafel of staat hij te jammeren met een strop om zijn nek. De twee ‘extremen’ oogstten dinsdag ook bijval: sopraan Sharon Tadmor als Koningin van de Nacht en bas Filips Krauklis als de brommende Zarastro.
De uitvoering, met boventiteling, is semi-geënsceneerd. Er zijn wat meubels en een bar en een trap, alles uitgekiend belicht door Tim van ’t Hof. Het orkest zit achterin, wat lastig is omdat de zangers daardoor de dirigent niet kunnen zien. Dat manco wordt opgelost met monitoren.
- ‘Die Zauberflöte’, vrijdag 8 juli, 19.30 uur, zaterdag 9 juli, 14.30 uur, Amare: meer info, klik hier.
[Correctie: in een eerdere versie van dit stuk stond abusievelijk dat sopraan Hallie Schmidt de rol van Koningin van de Nacht zong].